30 januari, 2017

Betydande trender för 2017

Kärlek, negativitet och kunskapsföretagets boom. 2017 är i full gång – vilka kommunikationstrender får du inte missa? Mari Lagberg, marknadschef på Retriever, listar nio företeelser du bör haka på, eller åtminstone hålla koll på, under det kommande året.

mari-lagberg-marknadschef-retriever1. Kunskapsföretagets boom

Vi kommer garanterat att se en omställning i hur företagen jobbar med content. De som lyckas framöver är de som låter kunskapsspridande och contentdistribution genomsyra hela organisationen. Alla på företaget ska vara experter inom det område man vill äga, ha ett passionerat förhållningssätt och ständigt dela sin kunskap i personliga möten, i hissen, i sociala kanaler. Av den anledningen kommer marknadsavdelningens viktigaste roll inte längre vara att sprida innehåll mot en extern målgrupp, utan att integrera budskap och innehåll i den egna organisationen.

2. Revansch för negativt tänkande

Det talas om revanschen för det negativa tänkandet, bland annat håller studieförbundet Sensus som första studieförbund en kurs i ämnet. Det är lätt att bli mätt på alla reko företag och på överdrivet positiv och tvättad kommunikation. Vems vardag speglar det egentligen? Förhoppningsvis ger denna trend våra företag en extra skjuts till att våga vara transparenta, ärliga och kanske lite pessimistiska i sin kommunikation. Vi människor gillar inte helt felfria personer – och såklart inte heller felfria företag. Testa, gör fel, berätta om det, gör om, gör … fel igen.

3. Ännu mer video

Rörligt innehåll kommer att fortsätta dominera digital marknadsföring framöver, så nu gäller det att haka på innan det är för sent. Varför boomar rörligt? Jo, därför att det är det som användarna konsumerar – det sägs att 74 procent av internettrafiken kommer att bestå av video under 2017.

Spännande i sammanhanget är att det ryktas att Facebook kommer att börja visa reklam mitt i videofilmer och låta producenterna få ta del av mer än 50 procent av intäkterna. Det uppger branschkällor till amerikanska techsajten Recode.

4. Året då kärleken tar över

Jag är så trött på näthat – och inte är jag ensam. Under förra året fullständigt regnade det ner marknadsföringsinsatser som tog aktivt avstånd mot digital mobbing. Vad kommer allt detta hat betyda för hur företag väljer att kommunicera på nätet? Jag tror att vi kommer få se mycket kärlek och öppna famnar under 2017 som en fortsättning på denna starka motreaktion.

5. And we’re live …

Den digitala publiken kräver mer och mer ögonblicklig insyn i världar eller upplevelser som de inte annars kan ta del av. 2016 var året då företag började köra allt mer live-sändningar via appar eller Facebook och min gissning är att det inte kommer bli mindre av den varan under 2017. Är vi kanske trötta på överregisserad kommunikation och vill åt det omedelbara, det transparenta, det verkliga? Jag tror absolut att livesändningens intåg kommer göra all kommunikation 2017 hundra gånger mer intressant och äkta.

6. Året du måste orka lära dig Snapchat

Snapchat har över hundra miljoner dagliga användare – och det lär inte minska. Men ändå är det inte många företag som bemästrar kanalen. Jag är själv novis men har insett att jag inte kan blunda för denna kanal som är fullkomligt nödvändig om du vill nå den yngre generationens hjärtan.

7. Året du måste ta rodret och definiera: Varför finns vi?

Att sätta företagets WHY – alltså meningen med att just ditt företag finns på denna jord – är inte alltid det lättaste. Och att dessutom försöka få din organisation att förstå varför detta är viktigt kan vara ännu tuffare. Men det är inte rocket science att förstå att för att nå fram i bruset måste du och det du kommunicerar betyda något för människor – på riktigt. Det är såklart inget nytt, men det är viktigare nu än någonsin. Det är en lång resa att vandra, så börjar man inte definiera det nu kan man hamna långt bakom redan i nästa år. Vi har sett det i några år nu med företag som Always och Patagonia. Under 2017 hoppas jag på ännu fler grymma exempel och fler ställningstaganden där företagen har koll på varför de finns och vad de vill uppnå – på riktigt.

8. Vi älskar den virtuella verkligheten

Vi såg många lyckade marknadsföringsinsatser under 2016 och gör man det rätt och snyggt så finns det helt enorma möjligheter med VR både inom PR och storytelling. Det grymma är ju att du kan få dina målgrupper att helt och hållet fokusera på dina budskap eller produkter och att VR kan generera känslor och upplevelser.

9. Året du måste förvandlas till en analytiker

Nya kanaler, format och annonseringsmöjligheter sköljer över oss och traditionell reklam byts ut mot content. Men vad ska vi haka på och hur kommer det att gå?! Ja, den som mäter och analyserar kommer få veta. Vi som är ansvariga för kommunikation måste väga varenda marknadskrona och ifrågasätta varenda insats man tidigare tagit för givet.  2017 blir förhoppningsvis året då allt fler förstår vikten av att syna siffror och grafer från sina kommunikationsinsatser. Och bara fortsätta med det som verkligen funkar. Vi måste slå död på tycke, smak och tidigare aktivitetsplaner för att varje dag kunna argumentera för vad det är som funkar och inte. Detta ställer helt nya krav på framtidens kommunikatörer.

Vill du ha hjälp med att mäta ditt företags kommunikation? Ange din e-postadress så kontaktar vi dig inom kort.


Vem är Mari Lagberg?

Gör: Sedan tio månader tillbaka marknadschef på Retriever.
Bakgrund: Mari har pluggat kommunikation och PR på Berghs School of Communication. Därefter rattade hon rollen som marknadschef på Lunarstorm för att sedan hoppa på jobbet som marknadschef på Bisnode.
Älskar just nu: Bra ledare! Jag känner mig törstig efter bra ledare i världen. Jag är kär i ledare som ständigt vill förbättra, brinner för att få människor engagerande och delaktiga. Där rädslan är obefintlig och intresset för att driva saker och individer framåt tar över.  De som ser ödmjukt på framtiden och inte tar sig själv på för stort allvar. Jag skickar kärlek till alla bra ledare där ute.

Har du en spaning du vill dela med dig av, kontakta gärna mari.lagberg@retriever.se.