Summering Almedalsveckan

Vad dominerade medierna under Almedalsveckan 2018 och vad ska man tänka på inför 2019? I oktober släpper vi Almedalsrapporten, inbjudan med mer information om tid och plats kommer efter sommaren. Platserna är begränsade, så vill du vara säker på att du får en inbjudan, anmäl dig här. Men redan nu kan du ta del av resultatet efter Almedalen 2018, vem nådde ut och vilka sakfrågor fick mest uppmärksamhet?

Redaktionella medier – övergripande

  • Totalt publiceras 133 000 artiklar/inslag under Almedalsveckan i svensk media, vilket är något färre än föregående år (140 000)
    • Av dessa omskrivs Almedalsveckan i drygt 10 000, vilket är i samma nivå som föregående år.
  • NMR:s närvaro får naturligtvis stort uppmärksamhet i medierna, inte minst i samband med Annie Lööfs tal.
    • Organisationen omskrivs i drygt 1500 artiklar under Almedalsveckan, vilket är färre än föregående år (2000).
  • Redaktionella online-nyheter om Almedalsveckan delas 680 000 gånger till Facebook och Twitter

Femte mest delade artikel under veckan, Aftonbladet, 8:e juli

 

 

 

 

 

 

 

Metod: Sökningar på Almedals-veckan är gjorda i Retriever Mediearkiv under perioden 1 till 9 juli (kl 8) i svensk redaktionell tryckt och webbaserade media. Arkivet omfattar även de viktigaste etersändningar från SVT, SR och TV4.
Delningar innebär det totala antalet delningar, kommentarer och gillamarkeringar av redaktionella artiklar på Facebook samt antalet delningar på Twitter.

Redaktionella medier – partierna

  • Socialdemokraterna är som väntat mest omskrivet parti under veckan vilket är normalt:
    • Det mediala genomslaget följer normalt partiernas mandatfördelning
    • De andra partierna pratar om regeringens politik
  • Att Sverigedemokraterna är näst mest omskriva parti beror till stor del på att alla andra partier pratar om dem
  • Miljöpartiet var minst omskrivet även under förra årets Almedalsvecka
  • De sakpolitiska frågor som når mest ut i media är Lag och ordning samt Integration
  • Socialdemokraternas pensionsutspel når ut i media, många medier gör det till en egen nyhet och talet till en annan nyhet
  • Alliansens utspel: rent medialt lyckas de inte ta över brott och straff-frågan från S. De får genomslag men inte så stort.
  • Diskussionerna om ordförandeposterna överskuggar alliansens publicitet och är till deras nackdel för det tar fokus från annan politik.
  • En del spekulationer om regeringsbildning, bland annat att S flörtar med L .
  • Samtliga partiledare har lyft extremism i sina tal vilket också syns i medierapporteringen, ofta i rubrik eller ingress.

Metod: Sökningar på partiernas namn är gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv under perioden 1 till 9 juli (kl 8) i svensk redaktionell tryckt och webbaserade media. Arkivet omfattar även de viktigaste etersändningar från SVT, SR och TV4.

Redaktionella medier – partiledarna

  • Stefan Löfven är den överlägset mest omskrivna partiledaren under Almedalsveckan, med nästan dubbelt så många omnämnande som Annie Lööf som blir näst mest omskriven.
  • Att Stefan Löfven blir mest omskriven är naturligt:
    • Pensionsutspelet respektive talet omskrivs i alla medier
    • De andra partiledarna pratar om regeringens politik med Löfven i spetsen
    • Stefan Lövfen får dessutom medialt genomslag från presskonferenser under sin Sverige-turné, det akutinkallade mötet med polisen apropå skjutningarna i Örebro och Malmö, och även när han kommenterar EU-toppmötet veckan före.
  • Isabella Lövin blev mist omskriven under Almedalsveckan även föregående år.
  • Annie Lööf är näst mest omskrivna partiledare. Detta beror på mediernas rapportering om när NMR avbröt hennes tal.

Metod: Sökningar på partiledarna namn är gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv under perioden 1 till 9 juli (kl 8) i svensk redaktionell tryckt och webbaserade media. Arkivet omfattar även de viktigaste etersändningar från SVT, SR och TV4.

Sociala medier medier – övergripande

Omfattning

  • Aktiviteten på den dominerande kanalen Twitter är lägre i år jämfört med förra året.
  • Totalt publiceras 178 000 inlägg som taggar eller omnämner Almedalsveckan i sociala medier, att jämföra med 200 000 förra året. (Samtalen om aktiviteter och event utan att tagga Almedalen är naturligtvis betydligt fler)
  • Under Almedalsveckan är män mest aktiva på Twitter. Kvinnor skriver i högre grad egna tweets än retweetar andra, men förhållande är det omvända för män, som retweetar och svara mer än att skriva egna inlägg.

Innehåll

  • Nazism, integration och gängkriminalitet är de ämnen som omskrivits mest på sociala medier
  • Partiernas utspel syns också i diskussionerna på sociala medier
  • Avsky mot nazister är det som väcker mest känslor och sprids i störst omfattning

Mest använda hashtaggar

  • Utöver hashtaggarna om Almedalen och #svpol syns hashtaggen #flerunga på listan. Föreningen startades efter Almedalsveckan 2013 i frustration av att antalet ungdomar på plats var en besvikelse. Hashtaggen #flerunga var med på tio-i-topp-listan även förra året.
  • Integration var ett av de mest omdiskuterade ämnena på sociala medier och #migpol därmed en av de mest använda hashtaggarna.

Metod: Sökningar i sociala medier gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv Pulse under perioden 1 till 9 juli (kl 10) på Twitter, Facebook, Instagram, Youtube, Bloggar Forum, Podcasts, Flickr, Google+ samt Vimeo.
Demografin baseras på namn i Twitter-kontots bio.

Sociala medier medier – övergripande

Mest aktiva på twitter

  • Max Otterman som representerar föreningen Flerunga är mest aktiva twittrare som också taggar Almedalen.
  • På andra plats återfinns Flerungas ordförande Lihini Wijesinge.

Mest inflytelserika

  • Bland inflytelserika twittrare hittar vi oväntat JK Rowling (med nästan 15 miljoner följare) som re-tweetar ett inlägg av Annika H Rothstein om att KRIS omringat NMR som mänsklig mur och som sin uttrycker kärlek och respekt för detta. https://twitter.com/i/web/status/1014912085598310402

Metod: Sökningar i sociala medier gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv Pulse under perioden 1 till 9 juli (kl 10) på Twitter, Facebook, Instagram, Youtube, Bloggar Forum, Podcasts, Flickr, Google+ samt Vimeo.
Demografin baseras på namn i Twitter-kontots bio.

Sociala medier – partierna

  • Socialdemokraterna är mest omskriva partiet under Almedalsveckan på sociala medier. Moderaterna var mest omskrivna i sociala medier under Almedalsveckan 2017, delvis på grund av kritiken mot Anna Kinberg Batra och låga opinionssiffror som presenterades.
  • Annie Lööf är, precis som förra året den mest omskriva partiledaren i sociala medier.
    • En orsak är att hon fortsatt så tydligt tar avstånd från nazisterna och avbrottet i talen
    • Hennes egna tweet om att nazisterna inte ska lyckas tysta henne är mest retweetat
    • Hyllningar till Annie Lööf och avståndstagande till NMR är mest retweetat

Metod: Sökningar i sociala medier gjorda i Retriever Sveriges Mediearkiv Pulse under perioden 1 till 9 juli (kl 10) på Twitter, Facebook. Instagram, Youtube, Bloggar Forum, Podcasts, Flickr, Google+ samt Vimeo.
Demografin baseras på namn i Twitter-kontots bio.