Dags att summera medieåret 2019

Hur har ert medieår sett ut? Vilka nyckeltal och fakta har ni kring ert genomslag i redaktionella och sociala medier? Retriever har hjälpt många kunder under årens lopp att summera och analysera sitt genomslag.

Nedan är de tre vanligaste förfrågningarna vi får för gällande analys:

  • En översiktlig rapport av det egna varumärket
  • En översikt av det egna varumärket jämfört med konkurrenterna
  • En djuplodad analys över det egna varumärket och den egna kommunikationen

Med utgångspunkt från dessa har vi satt samman tre olika upplägg för summering av medieåret som ni kan beställa för ert företag.

Ditt företag i media 2019

Innehåll i analysen:

Ditt företags genomslag i redaktionella medier och på sociala medier. Genomslaget presenteras månad för månad och exempel på frågor som besvaras är:

  1. Hur mycket talas det om ert varumärke i redaktionella och sociala medier? Hur stor räckvidd har den redaktionella publiciteten?
  2. Vilka är de källor som skrivit mest?
  3. Hur delas den redaktionella publiciteten till Facebook och Twitter?
  4. √ Hur utvecklas er närvaro i redaktionella och sociala medier över tid?
  5.  I vilka typer av medier (storstadspress, landsortspress, Twitter, bloggar etc.) förekommer ni?
  6. √ Vilka hashtaggar syns i ert Twitterflöde och på Instagram?
  7. √ Vilka har mest inflytande över samtalet kring ert varumärke på Twitter och vilka inlägg retweetas mest?

 

Notera att källunderlaget i avsnittet Sociala medier omfattas av Twitter, Facebook och Instagram och hämtas ifrån Retrievers sociala medie-bevakning Pulse. I de fall löpande sociala medie-bevakning saknas, hämtas data från Pulse-arkivet, som kan innebära vissa begränsningar i träffbilden.

Pris

Fast pris för ovanstående för ett varumärke/företagsnamn är 15 000 SEK exkl. moms om befintlig bevakning finns. En summering av 2019 största nyhetshändelse kan inkluderas för ett tillägg på 3 000 SEK exkl. moms.

Leverans

Vid beställning före Lucia (13 december 2019) kan vi garantera leverans under januari.

 

Ditt företag i media 2019 jämfört med konkurrenterna

Innehåll i analysen

  1. √ Samma som i alternativ 1. För det egna varumärket
  2.  Samma som i alternativ 1. För två konkurrenter.

 

Notera att källunderlaget i avsnittet Sociala medier omfattas av Twitter, Facebook och Instagram och hämtas ifrån Retrievers sociala medie-bevakning Pulse. I de fall löpande sociala medie-bevakning saknas, hämtas data från Pulse-arkivet, som kan innebära vissa begränsningar i träffbilden.

Pris

Fast pris för ovanstående för ett varumärke/företagsnamn samt två konkurrenter är 35 000 SEK exkl. moms. om befintlig bevakning finns. En summering av 2019 största nyhetshändelse kan inkluderas för ett tillägg på 3 000 SEK exkl. moms

Leverans

Vid beställning före Lucia (13 december 2019) kan vi garantera leverans under januari.

 

Skräddarsydd mediaanalys av ditt företags genomslag i media 2019

I en skräddarsydd medieanalys gör vi en fördjupad analys av ert företags publicitet under 2019. Vi kan titta på parametrar som publicitetens kvalitet, ton mot ert varumärke, vilka ämnesområden ert företag omnämns i samband med, aktörskap samt talespersonernas, verksamhetsområdenas och pressaktiviteternas genomslag. Ert företags proaktiva kommunikation utvärderas i både redaktionella och sociala medier.

  1. √ Hur kommer era talespersoner ut i media?
  2. √ Framställs ni på ett positivt, neutralt eller negativt sätt?
  3. √ Vilka ämnen rör publiciteten?
  4. √ Hur når ni ut med era proaktiva aktiviteter?
  5. √ Hur framställs ert varumärke av de mest inflytelserika Twittrarna?
  6. √ Hur många inlägg skrivs och hur stort är engagemanget (interaktioner som gilla, kommentarer och delningar) per social mediekanal?

 

Pris

Önskar ni denna typ av djupare rapport tar vi gärna fram ett separat erbjudande.

 

Kontakta oss

Är du intresserad av en årsanalys? Ta då gärna kontakt med din kontaktperson hos oss eller fyll i nedanstående så kontaktar vi dig: