Exceptionell medieexponering för Folkhälsomyndigheten 

Det mediala trycket på Folkhälsomyndigheten i samband med coronaviruset är enormt. Under årets 12 första veckor har Folkhälsomyndigheten nämnts i över 30 000 redaktionella artiklar och inslag i svensk media. Det är mer än dubbelt så mycket publicitet som myndigheten haft på ett helt år sedan den bildades 2014. 
2020-03-23  RETRIEVER BLOG

Även jämfört med när andra myndigheter varit i den mediala hetluften är Folkhälsomyndighetens exponering exceptionell. I samband med det stora flyktingmottagandet 2015 hade Migrationsverket en publicitetstopp med runt 15 000 artiklar i månaden under hösten. Under skogsbränderna sommaren 2018 syntes MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i ungefär 8 000 artiklar och inslag när mediebevakningen var som mest intensiv. Betydligt mindre än Folkhälsomyndigheten som nämns i över 22 800 artiklar bara i mars.

Snabbfakta om Folkhälsomyndigheten om coronaviruset i media fram t.o.m 22 mars

  • 31 000 redaktionella artiklar/inslag
  • 104 förstasidor
  • 3,8 miljoner delningar av webbartiklarna till Facebook och Twitter.
  • I snitt 380 artiklar/inslag per dag från 1 januari
  • Under vecka 11 i snitt 1 300 artiklar/inslag per dag

Metod för coronasökningen: Sökningen görs i hela Retrievers databas för redaktionell press: både tryckt, webbaserad och etermedia. Totalt undersöks 1 648 unika källor. Sökningen har gjorts på olika varianter av corona– och covid19-begrepp kopplat till respektive myndighet. 


Sofia Cottman
Medieanalytiker
sofia.cottman@retriever.se

 

 

Läs fler inlägg i RETRIEVER BLOG här.

Taggar:

· ·