”I Almedalen känns det som att alla får en gemensam agenda”

Almedalen smyger sig allt närmare. En plats som för många innebär en unik möjlighet att träffa Sveriges politiker, opinionsbildare, företag och organisationer. En vecka som just i år känns viktigare än någonsin då vi står inför ett stundande val. Men varför är det så viktigt att vara på plats? Jag, Mari Lagberg, tog ett prat med min kollega Niklas om varför han åker dit och vad man kan tänka på för att optimera dagarna på plats.

Niklas Thelning, Sverigechef Retriever

Du jobbar som Sverigechef på Retriever, varför är det viktigt för dig att vara på plats i Almedalen?

Mötet med människor. Almedalen är för mig är en fantastisk miljö för att få ett bredare perspektiv på våra kunders verklighet. Vilka utmaningar präglar deras vardag och vilka frågor engagerar mest? I Almedalen känns det som att alla får en gemensam agenda, ett samtal att enas kring. Jag åker helt enkelt därifrån med en tydligare bild kring vart samhället och våra kunder är på väg.

Vilka ämnen är viktigast för dig just nu?

AI ligger väldigt högt på agendan i år. Vi har jobbat med machine learning under lång tid på Retriever, så att få kombinera mina erfarenheter med inspiration på hur teknikutvecklingen appliceras i andra branscher kommer vara centralt för mig. Det kommer också bli väldigt intressant att följa valupptakten och vad de olika partierna kommer driva för agenda inför september.

Hur fyller du dina dagar väl på plats?

Dagarna kommer kretsa kring att gästa intressanta seminarium. På kvällarna anordnar vi något som kallas ”Mediemiddagarna”, vilket är ett forum där maten, medielandskapet och kommunikationsglädjen står i fokus. Och sen ska jag självklart hinna med lite fotboll också.

Om man vill hitta dig, vart letar man då?

Störst chans att hitta mig är vid SVT:s scen varje dag klockan 10:20, då jag kommer se när mina kollegor presenterar genomslaget för gårdagens parti.

Vilka är dina bästa Almedalstips?

Planera din tid och dina kommunikationsinsatser väl. Vad vill du uppnå? Mät sen effekten av din närvaro, det kommer ge dig nya insikter och perspektiv som du kan dra nytta av till nästa år. Använd också resultatet för att lägga grunden för ditt dagliga strategiska kommunikationsarbete. .

Men oavsett vilka mål du har väl på plats, se att titta upp ibland, vem vet vilket spännande möte du kan springa på.

Efter Almedalen går de flesta på semester, är det inte risk att all inspiration försvinner då?

Jag ser det snarare som tid för reflektion och möjlighet att få smälta de intryck man åker hem med. För intryck blir det gott om.

Och till sist, vill du rekommendera något?

Förutom att besöka oss vid SVT:s scen varje dag 10:20 så skulle jag även vilja rekommendera SR:s seminarium under rubriken ”How investigative journalism woke us all up – the story behind the Cambridge Analytica Files”. Sen hoppas jag möta många av våra kunder på Almedalsloppet, där man förutom lite motion även bidrar till en god sak.

Om Niklas Thelning

Ålder: 38 år.
Bor: I Älvsjö.
Gör: Sverigechef på Retriever.
Bakgrund: Tio år som Key Account på Retriever Sverige. Innan dess några år inom eventbranschen samt studier inom kommunikationsvetenskap på Mittuniversitetet.