Retriever Target maxar era chanser att nå rätt målgrupp

Nu lanserar vi Retriever Target - ett analysverktyg som visar vägen till rätt målgrupp. Verktyget är den enda tjänsten där målgruppsdata kombineras med mediebevakning. Kristina Nilsen, Vice VD på Retriever berättar mer om hur ni kan lyckas med nya Retriever Target.

kristina”I dagens mediesamhälle är det helt avgörande att förstå och mäta effekten av företagets kommunikation. Retriever Target hjälper er att lyckas med precis det”, säger Kristina Nilsen, Vice VD på Retriever.

Ett exempel på hur verktyget funkar: Säg att ni i dag bevakar er publicitet och räckvidd i Retriever – med Retriever Target kompletteras den kunskapen med information om mottagarens demografiska egenskaper som ålder och utbildning. Det går till och med att se om målgruppen är aktiv i kommentarsfälten på sociala medier. Datan presenteras i diagram som visar ett antal variabler, exempelvis: kön, ålder, utbildning, inkomst, civilstatus, användandet av sociala medier, politiska preferenser och mycket mer.


Djupare målgruppsinsikter

Det kaxiga med Retriever Target är alltså att den målgruppskunskap som marknad vanligtvis sitter på nu även hamnar hos kommunikatören. Effekterna av kommunikationsarbetet blir därför väldigt lätta att både mäta och förstå.

– Det är helt klart en viktig poäng. Ni får liknande referensramar som marknadsavdelningen och andra delar av verksamheten men i ert eget gränssnitt, säger Kristina.

Den här nya tjänsten från Retriever bidrar också till att kommunikationen med all sannolikhet blir bättre på att stötta företagets strategier.

– Som kommunikatörer får ni en annan tyngd internt när det ni gör blir mätbart och tydligt går i linje med hur övriga företaget jobbar, säger Kristina.

Många av Retrievers kunder har efterfrågat en tjänst som det här i många år. Bakom den ligger ett omfattande utvecklingsarbete där 13 000 personer i Sverige, Norge och Danmark har kartlagts demografiskt och utifrån sina medievanor. Resultatet är en tjänst som är användarvänlig deluxe.

– Att ta del av Retriever Targets data har varit otroligt intressant, säger Kristina. Många aha-upplevelser har kommit på vägen. Jag vet att det här är en tjänst som är relevant för många.

Så här funkar det

Retriever Target är den enda tjänsten där målgruppsdata kombineras med mediebevakning. Aktivera den som ett tillägg på erat konto hos Retriever. Det här får ni:

  • Kännedom om vilka målgrupper ni når. Sök på företagets alla medieaktiviteter, en specifik produkt eller talesperson. Statistiken presenteras i lättöverskådliga diagram över kön, ålder, utbildning, inkomst, civilstånd och användning av sociala medier.
  • Och om ni vill: Fördjupande och skräddarsydda analyser.

Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med Retriever Target.