Når ni ut till rätt målgrupp?

Visste du att höginkomsttagande svenskar läser nättidningar i högre utsträckning än genomsnittssvensken? Och att norrmän och svenskar läser tidningar på nätet i högre utsträckning än danskar? Och har du koll på att Aftonbladets papperstidning har en högre andel yngre än äldre läsare? I dag är det lättare än någonsin att nå ut men svårare än någonsin att verkligen träffa rätt målgrupp.

kristina”I dagens mediesamhälle är det helt avgörande att förstå och mäta effekten av företagets kommunikation. Retriever Target hjälper er att lyckas med precis det”, säger Kristina Nilsen, Vice VD på Retriever.

Nu lanserar vi Retriever Target – ett analysverktyg som visar vägen till rätt målgrupp. Verktyget är den enda tjänsten där målgruppsdata kombineras med mediebevakning. Kristina Nilsen, Vice VD på Retriever berättar mer om hur ni kan lyckas.

Så, hur kan man använda mätning av kommunikation som ett strategiskt verktyg för att nå rätt målgrupp?

Säg att ni i dag bevakar er publicitet och räckvidd i Retriever, med Retriever Target kompletteras den kunskapen med information om mottagarens demografiska egenskaper som ålder och utbildning. Det går till och med att se om målgruppen är aktiv i kommentarsfälten på sociala medier. Informationen presenteras i diagram som visar ett antal variabler, exempelvis: kön, ålder, utbildning, inkomst, civilstatus, användandet av sociala medier, politiska preferenser och mycket mer.
Det kaxiga med Retriever Target är alltså att den målgruppskunskap som marknad vanligtvis sitter på nu även hamnar hos den som är ansvarig för företagets publicitet. Effekterna av kommunikationsarbetet blir därför väldigt lätta att både mäta, förstå och agera på.

– Det är helt klart en viktig poäng. Man får liknande referensramar som marknadsavdelningen och andra delar av verksamheten men i ett eget gränssnitt, säger Kristina.

Djupare målgruppsinsikter

Den här nya tjänsten från Retriever bidrar också till att kommunikationen med all sannolikhet blir bättre på att stötta företagets strategier. Genom att mäta vad som faktiskt fungerar och vilka man egentligen når ut till gör att insikterna blir tydligare om hur man bör prioritera kommunikationsarbetet framöver.

– Som kommunikatörer får ni en annan tyngd internt när det ni gör blir mätbart och tydligt går i linje med hur övriga företaget jobbar, säger Kristina.

Bakom framtagandet av tjänsten Retriever Target ligger ett omfattande utvecklingsarbete där 13 000 personer i Sverige, Norge och Danmark har kartlagts demografiskt och utifrån sina medievanor.

– Att ta del av Retriever Targets data har varit otroligt intressant, säger Kristina. Många aha-upplevelser har kommit på vägen.

Så här funkar det

Retriever Target är den enda tjänsten där målgruppsdata kombineras med mediebevakning. Aktivera den som ett tillägg på erat konto hos Retriever. På så sätt får ni insiktsfull data om vilka målgrupper ni når. Sök på företagets alla medieaktiviteter, en specifik produkt eller talesperson. Statistiken presenteras i lättöverskådliga diagram över kön, ålder, utbildning, inkomst, civilstånd och användning av sociala medier.

Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med Retriever Target.