Tre tips för bättre koll över mediebilden av coronaviruset i de egna social mediekanalerna

Coronaviruset Covid-19 präglar just nu mediebilden över hela världen. Aktiviteten i redaktionella och sociala medier är enorm och det kan vara svårt att få en överblick över vad som är viktigt för dig och ditt företag. Här ger vi några specifika tips som gör det lättare att få just denna överblick över diskussionen i sociala medier.

1. Hantera dialogen i era egna sociala mediekanaler

Många företag upplever nu ett ökat tryck i sina egna sociala mediekanaler. Om du tycker det är utmanande att hålla kontrollen över inkommande samtal i olika kanaler rekommenderar vi att du testar RelationDesk.

RelationDesk ger dig en fullständig översikt över förfrågningar som kommer via Twitter, Facebook, Messenger och Instagram – allt i en och samma plattform. Alla som hanterar kundfrågor har tillgång till samma plattform, där uppgifter kan delegeras och märkas.

En intuitiv översikt över besvarade och missade förfrågningar gör det enkelt att få kontroll över förfrågningarna som kommer via sociala mediekanaler. Du har också tillgång till statistik och analysverktyg för att mäta ditt eget arbete. Sök och hitta meddelanden som tog för lång tid att svara och ta reda på varför. Få en översikt över antalet mottagna meddelanden, vilka typer av frågor du får mest och förbered dig för att hantera kunddialoger ännu bättre i framtiden.

2. Bevaka vad som är viktigt för ditt företag 

Följ vad som sägs om ditt företag, dina konkurrenter, din bransch, dina kampanjer och dina hjärtefrågor på sociala medier – i realtid. Med Retrievers verktyg Pulse får du en överskådlig bild av hur diskussionerna ser ut i sociala medier och kan välja att följa specifika konton, hashtags, bloggare eller andra influencers.

I Pulse kan du få en översikt över de mest inflytelserika tweetsen om coronaviruset, de mest delade artiklarna, få en översikt över vem som skriver mest om vad som är viktigt för dig. Det är också möjligt att jämföra omnämnanden i redaktionella och sociala medier. Du kan också välja att följa ämnet taggen COVID19, men för en bättre överblick rekommenderar vi att ditt företag bevaka coronavirus i samband med relevanta ämnen eller företag.

3. Skapa en kanalstrategi och håll fast vid den

Gör medvetna val när det gäller att välja en kanal för ditt meddelande. Vad är viktigt att kommunicera i sociala medier, och vad är det rätta sättet att kommunicera i redaktionella medier? En genomtänkt strategi är särskilt viktig då en kommunicerar vid kriser eller oväntade händelser. Se därför till att du har en kanalstrategi och se till att hålla dig till den!

Øyvind Ihlen vid Institutionen för medier och kommunikation vid UiO i Oslo studerar vad som händer när fler och fler använder sociala medier som sin viktigaste nyhetskälla och när de retoriska förhållandena och utmaningarna för riskkommunikation förändras. Projektet fokuserar på kanalanvändning och retoriska strategier under pandemier, media där förståelse av risk bildas och förtroende förhandlas och hur folket i Norge, Sverige och Danmark upplever kanalanvändning och retorik om pandemier. Läs mer om projektet här.

Kontakt

Vill du veta mer om våra tjänster inom sociala medier, testa RelationDesk eller veta mer om Pulse. Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi så snart vi har möjlighet.